emmshorses

Alla inlägg under januari 2013

hej

Av Emma - 31 januari 2013 20:22

jag har ju inte skrivit på ett tag men de var för att jag inte hade nått att skriva om, inget intressant iaf, men nu har jag det :D, jaaaa . I helgen på Lördag så ska Golan , jag och Linda åka iväg till en som heter Marika och prova ut en islandshäst sadel som passar och så ska jag få lära mig hur man rider islandsäst!!, de ska bli kul och det kanske blir lätare för mig att rida henne sen när man vet på vilket sätt man ska göra :P. Men iaf jag var inte i stallet idag för jag åkte hem från skolan sen och mådde illa som fan. Juste igår i skolan var vi på skolutflykt till kvisthamrabacken i Norrtälje och åkte skidor (slalom) och vi var alla där framme klockan 09:00 och vi hämtade våra skidor Jennifer och jag och åkte upp i liften och när vi kom upp så fick jag svindel och typ dog, nej men jag fick höjdskräck, de var en tjej som hjälpte mig hur jag skulle åka och kunna bromsa och svänga , men jag vågade inte bromsa så jag bara slängde mig ner på marken när de gick för fort xD, men efter ett tag så gick det jätte bra och jag kände mig proffsig ända tills de var ett mindre barn som åkte som en riktig slalom åkare då var ju inte jag ens i närheten men aja .. Sen så skulle jag och Jennifer åka samtisigt på en lift och de gick ju inte så jätte bra , för då tappade jag balansen och ramlar på henne och så vreds hennes ben om och hon kunde inte gå HOLY SHIT tänkte jag då och så kom en snöskoter upp med en pulka och hämtade ner Jennifer och så ringde vi ambulans och vi fick en resa till Norrtälje sjukhus , jag följde med och vi va där i 4 timmar , men som tur var så var ingenting brutet! puh. så de blev ingen ridning igår , men imorgon blir de nya tag och då ska jag rida..   

Av Emma - 26 januari 2013 22:36

haha ne nu hade jag ju inte bloggat igen sen i onsdags, jag är ju fan hopplös.. 

Aaaja haha men jag var ju i hallsta i tordags , men jag var ju hos mamma sen och hade internet men inte blev de bloggning då heller, aja baja Emma fy på dej.. och igår då så sov jag hos Jennifer men jag hade ju en stund på mig innan när jag var hemma att blogga men nej ,, suck jag blir ju trött på mej själv.. Men nu bloggar jag iaf :D ja grattis Emma -.-. 

Men iaf jag red inte igår nej , men de var så jäkla kallt och jag kände inte för att rida så jag mockade bara och stackars Golan fick ju vilai två dagar fast de tyckte nog hon var skönt att slippa mig ett tag.. men aja idag fick hon gå ut , Wanda skulle på lektion så jag red med henne en bit och sen vände jag och vi gick åt varsitt håll och jag tog en snabb galopp uppför en backe och sådär, när vi kom tillbaka så fick hon sin strumpa på sig (fleecetäcke) men hon ser seriöst ut som en strumpa i den, nått sånt iaf.. Men jag var duktig idag ja :D, mockade åt Linda idag (4 boxar) och sen plus min då blir det ju 5 , ja fem boxar, jobbigt som fan men skönt att bli klar med dom. sen tog jag insläppet.. själv.. 16 hästar plus 4 shettisar skulle ju ha mat och grejer och få komma in, så de var bara att springa fram och tillbaka och ta in dom. En galen hingst som bits och har damp och stegrar när den komme rin i boxen och sen 2 galna fullblod vid namn Danyara och Ferdinand som ville galoppera in idag, japp dom sket fullständigt i mig och körde sitt race, men jag släppte inte taget , nej sen var det jag som tog över och körde backa , och stanningar och sådär. Sen tog jag in Pongo och Sonette, dom var snälla. Sen tog jag in Kurtan som är lika lugn som vanligt. Sen tog jag in Maja och hennes föl Kalla och de var ju kul,, ehm Maja var lugn iaf men inte fölis.. Nej hon ville ju busa och jag blev offret såklart så de blev blandade känslor där ett tag.. Sen tog jag in dom andra mupparna Walle och Lady och de gick ju bra, skönt. Och sen sist Golans hage som består av damp hästen Melodi och fjolla Lillan och skitponny saken Mirabelle , Golan var inne för hon ville inte gå ut och de var ju ingen ide längre heller för dom skulle ändå in om 30 minuter, men iaf Mirabelle fick springa lös så jag tog Lillan och Melodi samtidigt och de var ju lite kaos för dom ville ju busa med varandra, inte bra att gå mellan dom där nej, men jag blev inte träffad iaf men vi kom in och de blev lugnt och skönt i stallet , och så släckte jag och sa åt Etyde att ge fan i Pongo som försökte äta , Etyde stegrade sig och sparkade runt i boxen. Galna häst!! aja nu ska jag se film och ladda upp en massa bilder här så får ni se de xD. godnatt på er.

 

ja vad ska man säga , ett peddosmile löser allt.. 

 

var tvungen att ta kort underifrån och hon är ju så pigg ser de ut som , tro mig hon låtsas bara, hon är som tagen från vilmarken när man hoppar upp,de är nästan som man tror att hon tycker om en.. xD

 

sååå sööt min bebis , 

 

dags för ridtur 

 

wanda is ready for a ride :) 


// Emms 

Av Emma - 23 januari 2013 21:13

Igår red jag med Wanda och vi red crossbanan , Hehe sa ju att jag skulle blogga igår senare men de hände ju inte sorry för de :/. Men iaf red barbacka och galopperade mycke och hon skenade inte :p och hon galopperade hela biten och River åxå och de gick sjukt Bra för dom åxå. Och idag red vi crossbanan och söderbacken och galopperde mycke igen och så sjöng vi xD Haha men de var mysigt. Nu sitter jag Hemma å är sjukt jäkla trött och ser på filmen "Jalla jalla" den är Bra xp . Efter filmen blir de sova godnatt

Av Emma - 22 januari 2013 12:09

Tjena blogga ej igår nej jag vet det.. Hehe men sitter här i skolan och hörde nått om att vi skulle se film resten av dan om de nu är sant. Vår pararell klass dom bortskämda jävlarna har ju sett film hela dan och vi jobbat suck.. Men red med Jennifer igår hon red River å jag Golan , vi red runt lite mot älmsta å hur som helst de va kul. Jag rider Golan barbacka nu hela tiden för hennes sadel sitter inte bra längre nu när hon gått ner i vikt å musklat sig så väntar på ny sadel nu!! Vi hörs sen

Av Emma - 20 januari 2013 21:19

har jag inte bloggat sen i onsdags :O tiden har ju gått så jäkla fort , trodde de bara var 2 dagar sen jag bloggade sist :P. Men aja nu är jag här och skriver!!. Sitter med handuk och har precis duschat. Det har inte varit sådär jätte mycke ridning förra veckan precis.. inte som jag önskat :P. Men iaf igår red jag inte nej då var jag i Hallstavik och kom hem sent . Ehm i fredags red jag xD, red Golan då crossbanan, jag har märkt att hennes kondition har gått upp och att hennes rygg inte är böjd längre, hon har musklat sig jätte mycket så förut hade hon böjd rygg nu är den rakare och de känns skillnad nu för nu kan jag ramla av där bak också om man nu skulle lyckas med det, de är ju inte helt omöjligt om man har en sådan ponny som jag heheh :P. Men idag red Jennifer River åt Wanda eftersom Wanda är sjuk , så jag och Jennifer red Haga och hamnade lite vilse i nån timme innan vi kom på rätt spår och kom hem XD. aja man lär sig iaf till slut. Hästarna var pigga och glada och vi red i finvädret när solen lyste och satt och njöt ända tills snöstormen kom när vi hade as långt hem kul.. Det var ju skit varmt och vi båda hade bara ett par ridbyxor på och tunna jackor och så blev de typ 1000 grader kallare , sådär lagom kul åxå.. men aja mockade sen och gick hem till Jennifer och sen gick jag hem och åt middag (kyckling och potatissallad) as gott :3. Sen så sa jennfer att hon tröttnat på sin hårfärg och ville färga tillbaka till svart så var ju tvungen att följa med henne till Ica och hem till henne igen och hjälpa att färga hennes hår innan jag kunde gå hem igen :P Men de såg ut att bli rätt så bra :). Men nu ska jag ta nått att äta och sen sova och vara otaggad till skolan imorgon, suck måndagar kan bara gå och ta sig. Men ha det bra så hörs vi imorn :)

 

Jennifer och jag i somras!!

     

// Emms 

Av Emma - 16 januari 2013 22:25

hej igår bloggade jag ej nej tackt jag vet. Men jag var inte i stallet för jag var tvungen att plugga å fick inte gå ner till stallet sen :(. Men idag så blev de lite ridning iaf, eller aa jag lekte lite med Golan i hagen och sådär och hon gick efter mig som en hund och sprang efter när jag sprang , stalker xD, ne men de va kul ändå å så hoppade jag upp sen och styrde bara med skänklarna och vikten och det gick åxå väldigt bra. Golan är en sån häst som man kan göra saker på utan att hon bryr sig, hon gillar när man klänger på henne och sådär och stog på händer emot henne och hon brydde sig inte, har bild på de så ni får se den sen ;). Sen testade jag att rida River med grimma och grimmskaft och han fick ju vrål damp och bockade och slängde sig för han märkte ju att jag blev sur när han inte lyssnade så han lekte rodeo men jag satt fast på honom och tänkte "kom igen , visa vad du kan" men de orkade han inte så han gav sig å vi travade lite , men han var dock fortfarande småsur över att jag vunnit ;). Funderar på att vara med i ridhuset den 26 janurai på träning, får se om pengarna räcker till.. hoppas jag kan vara med!!. Idag var det ju kärleksmiddag igen i skolan JAAA!! :D , haha men till förätt blev det nån sorts sallad typ och sen varmrätten blev lax med potatis och sås och sen efterätt blev det bananasplitt med glass och choklad sås och colasås med strössel Skit gott!. Sen sjöng jag och en kompis upp vår låt som vi gjort på musiken, pinsamt men glad över att ha fått det överstökat!. 

Men ha en bra kväll och sov gött :) 

 

Av Emma - 14 januari 2013 19:16

hehe tja :D. 


Som ni vet så har ju min klass kärlekstema i alla ämnen å vi hade kärleksmiddag idag med dikter och låttexter som vi skrivit själva och tre rätters middag!!. Tjejerna lagade mat åt killarna och bjöd upp och killarna stod för underhållningen, de var kul xD. Men jag runt och fixade lite med allt och så.

Förätt: Vitlöksbröd med guakamole och räkröra (asgott)

Varmrätt: Kyckling och frasbakad potatis med hemmagjord Bearneise sås med sparris och kokta morötter!!

Efterrätt: Fritrerad banan med glass och sirap och chockladsås. 

Dryck: Hallonsoda och bål med jordgubbar och vindruvor.


alla var finklädda :D. Och påonsdag blr de samma sak fast det är killarna som bjuder tjejerna på mat och vi tjejer ska stå för underhållningen, de blir spännande att se vad dom tänker bjussa på :D. Imorgon ska klassen till ungdomsmottagningen i Norrtälje och ställa frågor och fånån föreläsning och sen ska vi tillbaka till skolan tråkigt nog och ha vanliga lektioner.. 


Efter skolan idag så gick jag av bussen och gick ner 1 km ner till stallet och de var fruktansvärt jävla kallt och de gick knappt att gå för jag frös som fan asså så de gjorde ju att jag fick lida ännu mer. Men sen när jag kom ram efter 1000 år så tog jag på de varmaste jag hade , så skönt asså! men de blev ju svårt att röra på sig men hellre de än att frysa!. Red Sonette med Wanda och River nere i sommarhagen , dressyrpass blev det lugnare variant . Red på en tvåtimmars runda igår med Sonette med mycket galopp och arbete , de tyckte hon var kul efter lite rodeo.. Idag var hon inte avslappnad alls och ville bara rusa och sådär så de blev ju inte så jätte lyckat men hon var fin ett tag iaf på slutet å då slutade vi passet och skrittade av. 


   

fin dukat till middagen

 

aa ni ser

   

älskar min ponnys svans :')

 

Men jag älskar såklart allt med henne <3 

// Emms 



Av Emma - 12 januari 2013 19:28

därflr jag ej har bloggat är för att jag varit sjuk och då har jag inte gjort någonting bara sovit så de skulle ändå inte bli så intressant så jag sket i det   . Golan fick ju stå då i 2-3 dagar och idag fick hon komma ut!, jag trodde ponnyn skulle vara hur jobbig som helst och inte kunna kontrollera, men jag hade fel, hon var perfekt idag, allting!!, så sjukt härligt ju och hon brukar vara pigg och dra som faan i bettet men inte idag nej hon var hur fin som helst. Sen när jag kom tillbaka så var de Sonettes tur att få komma ut, Helena kom ut i stallet och frågade om jag ville hänga med upp till rdhuset och att hon kunde betala ridhusavgift så betalar jag tillbaka de till henne sen   det var ju helt självklart att jag ville hänga med!, så red upp och var där vid 2 och vi red runt och galopperade lite, det var 3 hästar där inne, Helenas häst Ferdinand och en annat sto och vet inte vem ryttaren var men iaf. Alla hästar fick ju damp samtidigt och Ferdinand började få damp och började skena i ridhuset , det andra stot som var där ställde sig på bakbenen och sparkade bakut, och Sonette hoppade bara runt på ett ställe och sparkade upp i luften!!, hästarna höll på så där ett tag innan de lugnade ner sig xD, Sonette hatade dom två hästarna som var där och tog bak öronen och försökte sparka så fort vi möttes på varsitt håll på ridbanan (surkärring). Men jag började sen trava och försökte få henne att slappna av men de gick ju inte först med detta fullblod då hon fortfarande inte fattade att "faran" var över efter dampen. Men efter ett tag så travade hon i form , först skit långsamt i korta steg, då är de ju inte direkt arbete så jag skänklade på henne och hon längde stegen och gick hur bra som helst. Började sen galoppera efter en stund och hon sparkade bakut för jag var ju jobbig enligt henne , men jag satt kvar och gav henne en smäll på arslet och så fortsatte vi galoppera på en volt för att hon skulle mjukna upp lite, de tyckte inte hon var nå kul alls och ville ut på fyrkantsspåret , men skam den som ger sig!!, de gick bra sen och hon gick jätte bra även denna övning!! :D. Sen fortsatte jag rida runt och skrittade av sen och red hem till stallet och mockade. Nästa gång tar jag med Golan upp till ridhuset så får vi se vad hon tycker om de ;). 

 

Ovido - Quiz & Flashcards